peníze

Výměna rozvodů v autě: řidiči, zpozorněte!

Rozvody jsou srdcem časování spalovacího motoru – a pokud selžou, důsledky mohou být katastrofální. Přesto o nich většina řidičů ví jen velmi málo. Že jste taky zapomněli na jejich existenci? Hned vám vysvětlíme, co rozvody vlastně jsou, a hlavně proč a kdy je třeba je nechat vyměnit.

Jakou funkci vlastně rozvody plní?

Rozvodový mechanismus tvoří soustava součástek, která zajišťuje přesné načasování otevírání a zavírání sacích a výfukových ventilů ve válcích motoru. Tyto ventily musí být v dokonalé synchronizaci s pohybem pístů, jinak by spalování neprobíhalo správně a motor by ztrácel výkon, nebo by se dokonce mohl vážně poškodit.

Hlavními prvky rozvodového mechanismu jsou:

  • Rozvodový řemen nebo řetěz – přenáší pohyb z klikové hřídele na vačkovou hřídel.
  • Vačková hřídel – ovládá ventily pomocí vaček.
  • Napínací kladky a vodicí kladky – udržují správné napnutí řemene.
  • Čerpadlo chladicí kapaliny – u některých motorů je poháněno právě rozvodovým řemenem

U starších motorů bývá častější rozvodový řetěz, u novějších se obvykle používá tichý, ale k poškození náchylnější rozvodový řemen, a právě ten se musí pravidelně měnit.

Proč a kdy měnit rozvody?

Rozvodový řemen je vystaven neustálému mechanickému a tepelnému namáhání. S časem stárne, ztrácí pružnost a může prasknout. Pokud k tomu dojde během jízdy, píst může narazit do otevřeného ventilu a způsobit rozsáhlé škody. Ne, nestrašíme vás, mohla by být nutná i výměna celého motoru, a tady už jde cena do desítek tisíc! Je proto potřeba si včasnou výměnu rozvodů ohlídat.

Jak zjistíte, že už je ten pravý čas? Tak předně: po nákupu vozidla z druhé ruky by měla být výměna rozvodové sady samozřejmostí. Pokud jste si pořídili nové auto, přesné servisní intervaly pro ně stanoví výrobce. Můžete si však zapamatovat, že to obvykle bývá po 90 000 až 180 000 najetých km, nebo po 5 až 10 letech používání vozidla, a to i tehdy, pokud většinu času jen tak postávalo v garáži.

Potřebuji výměnu rozvodů: co teď?

Rozhodně nejde o zásah, k němuž vám postačí jen pár nástrojů a šikovné ruce. Obraťte se včas na profíky! Pokud jste z Prahy a jejího okolí, máme pro vás i ozkoušený tip: o výměnu rozvodů se vám postarají odborníci z firmy Drivelab, která má hned šest poboček v nejrůznějších čtvrtích naší metropole. Poradí si jak s řetězovými, tak s řemenovými rozvody.

Jak celý proces probíhá?

Většina mechaniků doporučuje nejen řetěz či řemen, ale celou rozvodovou sadu, tedy i napínací a vodicí kladky, případně vodní pumpu, která nemusí vždy být součástí rozvodů. Celá operace zabere zkušeným odborníkům 3 až 6 hodin práce, dle modelu vozu a typu motoru. U některých aut se kvůli rozvodům musí demontovat i motorový nosník nebo části přední nápravy. Samozřejmostí je kontrola a testovací chod motoru po ukončení výměny. Cena se pak odvíjí opět od značky auta, typu motoru, ale i použitých dílů. Na těch vám rozhodně doporučujeme nešetřit, levné nekvalitní sady mohou mít kratší životnost.

Varovné signály

Na nic v životě není stoprocentní spoleh, a proto se v autě může kdykoli cokoli pokazit, i když si hlídáte termíny pravidelných prohlídek jako ostříž. Ale ještě pořád můžete závažným potížím předejít tím, že budete svému autu naslouchat. Jaké varovné signály značí, že je opravdu nejvyšší čas na opravu rozvodů?

  • Pískání či chrastění z motoru po nastartování.
  • Zhoršený výkon a nestabilní chod motoru.
  • Zvýšená spotřeba paliva.
  • Zápach spálené gumy z motorového prostoru

Co když se něco přece jen pokazí?

Když na cestě praskne rozvodový řemen nebo rozvodový řetěz, malér je na světě. Jedná se totiž o jednu z nejvážnějších poruch, které můžou automobil potkat. V takové situaci je nejdůležitější zachovat klid a učinit ty správné kroky. Jaké to jsou?

Jakmile motor zhasne, okamžitě vyřaďte rychlost, zapněte výstražná světla a bezpečně zastavte – ideálně mimo hlavní jízdní pruh. V žádném případě se nesnažte znovu nastartovat, i kdyby to snad vypadalo, že by motor mohl naskočit. Takové pokusy by mohly způsobit ještě rozsáhlejší a nákladnější poškození. Raději ihned kontaktujte asistenční službu nebo odtahovku. Asistenční pojištění, které bývá součástí havarijního nebo povinného ručení, vám může pomoct tuto službu pokrýt. Nepojízdné auto musí samozřejmě do servisu, kde mechanik provede diagnostiku motoru a zjistí rozsah poškození. Pokud se potvrdí kolize pístů a ventilů, bude následovat výměna hlav válců, ventilů, rozvodové sady a dalších částí, v nejhorším případě výměna celého motoru.

Celková údržba auta je nutností

Výměna rozvodů sice patří mezi nákladnější servisní úkony, ale je to investice do vaší bezpečnosti. A rozhodně není tím jediným ve vašem voze, co je třeba pravidelně kontrolovat a měnit. Pro úplnost vám proto nabízíme přehled, který vám údržbu vašeho čtyřkolého miláčka usnadní:

Součástka / kapalinaDoporučený interval výměny
Motorový olej + filtr10 000–15 000 km / 1 rok
Vzduchový filtr20 000–30 000 km
Palivový filtr30 000–60 000 km
Kabinový filtr15 000–20 000 km / 1 rok
Chladicí kapalinakaždé 2–4 roky
Brzdová kapalinakaždé 2 roky
Rozvodový řemen90 000–180 000 km / 5–10 let
Brzdové destičkydle opotřebení (cca 30–60 000 km)
Pneumatiky4–6 let / dle opotřebení
Baterie4–6 let

Konkrétní informace týkající se přímo vašeho vozidla naleznete v servisní knížce.

A samozřejmě, pokud bydlíte v naší metropoli, i se všemi těmito úkony vám rychle a spolehlivě pomůže Drivelab. Tato moderní síť servisních středisek nabízí komplexní péči o automobily všech značek a modelů, takže vyřešíte většinu problémů s vozem na jednom místě. Objednání přes online formulář je jednoduché a často umožňuje získat termín ještě tentýž den. To vše bez skrytých poplatků či nepříjemných překvapení. Nechte si proto své auto zkontrolovat především teď před létem, ať se nepokazíte cestu na dovolenou. Za celou redakci vám přejeme šťastnou cestu!

Další články autora

- Advertisement -pr clanky

Mohlo by Vás zajímat